Ampumakortti / AMPU-hanke

Tämä alue on tarkoitettu käyttäjien ilmoituksia varten.

Moderator: Mode_yle

Tommi Forsell

Post by Tommi Forsell »

Hyvä pojat.... Loistavaa omiin muroihin kusemista :!:
Jarkko Laivuori
Posts: 28
Joined: Mon Jun 09, 2008 12:14

Post by Jarkko Laivuori »

Aikahan sen näyttää tuleeko kortti lunastamaan sille asetetut odotukset, nyt vasta ensimmäiset ovat korttinsa saaneet ja homma polkaistu käymään - suurin kysymysmerkki on viranomaisen suhtautuminen minkä näyttää vain käytäntö.

Kun näitä 2h upgrade-kursseja tulee niin toki sinne menen, se että kortti näyttää lasten päiväkerhokortilta on sivuseikka jos viranomainen tuota järjestelmää arvostaa. Toki kaikki koulutus on hyväksi, varsinkin niille ampumaharrastajille joilla ei ole mitään kurssia käytynä.
Tuomas Kääriäinen
Posts: 72
Joined: Sun Nov 09, 2008 22:45
Location: Vantaa

Post by Tuomas Kääriäinen »

Onko joku tehnyt taas kantelun Mäkkäristä? Itse en havainnut muuta oikeasti negatiivista kommentointia kuin muutama sama nimimerkki Toimarien palstalla joilla tuntuu olevan ongelmia SALin kanssa.

Siitä kyllä samaa mieltä että kortin ulkonäköä voisi kehittää.
Marko Tammelin
Posts: 14
Joined: Thu Dec 18, 2008 17:01

Post by Marko Tammelin »

Juha-Pekka Vuorinen wrote:Joka tapauksessa liitto, ainakin nyt, näyttää edellyttävän kaikilta harrastajiltaan tulevaisuudessa tuota ampukorttia.
Vaatiiko liitto (SAL) korttia joka ikiseltä jäseneltään? Onko asiasta kysytty myös jäsen seuroilta tai seurojen jäsenistöltä? - näyttää kovasti siltä että kyseessä on muutaman henkilön tekemä "hallinnollinen päätös".
Timo McKeown wrote:Tällä hetkellä, jos sisällä oleva aselakiehdotus menee läpi, tulee ampumakortti olemaan pakollinen osa urheiluampujan elämää. Näin meillä on mahdollisuus taklata tämä heti alusta saakka. Olla enemmänkin kuljettajan kuin matkustajan paikalla.
Samaahan SAL:n oma ja puolustusvaliokunnassa istuva Nepponen hehkutti taannoin Urheiluampuja-lehdessä. Onko asia siis päätetty jo ennalta niin että SAL voi jatkossa olla The One And Only liitto ja millä valtuuksilla?

Onko AMPU hankkeessa otettu huomioon ne aseen omistajat jotka eivät edelleenkään halua kuulua seuroihin, mutta voivat kuitenkin harrastaa laillisesti esim omilla maillaan. Tuostahan saa vain ja ainoastaan sen kuvan että näin ei tosiasiallisesti ole, joten voidaanko tulkita että perustuslaillisia oikeuksiamme poljetaan myös ko. hankkeen osalta.

Mikäli kortti tulee käyttöön, onko siitä hyötyä lupaa hakiessa ja miten se myös hyödyttää ns. vanhoja luvan omistajia? Onko asiasta yleensäkkään ollut keskustelua SM:n/Poliisihallituksen edustajien kanssa ja jos on, niin mikä on ollut heidän suhtautumisensa asiaan?

Ihmettelen yleensäkin eräiden tahojen innokkuutta sotkea seuratoiminta epäonnistuneeseen aselakiesitykseen, joka pitäisi jo perustuslaillisesta näkökulmasta saada uudelleen laadittavaksi.

Kortti periaatteessa on hyvä, mutta jos siihen pakotetaan, se ei voi toimia. Lisäksi tuo vaikuttaa melkoiselta rahastukselta. Jos oletetaan että uusi harrastaja joutuu maksamaan harrastusta aloittaessaan Seurojen jäsen ja liittymis maksut 60e+50e, hankkimislupa 68e, lääkärintodistus 100e, AMPU-kortti 50e (Yhteensä n.278eur ja summa saattaa olla alimitoitettu), on aloituskynnys monelle jo liian suuri (juu emme ole kaikki tuettuja urheilijoita).

Ja sitten ihmetellään miksi uusia harrastajia ei tule :shock:

Olisi kiva että SAL:ssa panostettaisiin enemmän jäsenille ja seuroille asiasta etukäteen tiedottamiseen. Muutama satunnainen sähköposti tai internet sivumaininta tuskin riittää?

- ei me mutta kun muut -
Matti Mikkola
Posts: 294
Joined: Wed Jan 17, 2007 10:09

Post by Matti Mikkola »

Timo McKeown wrote:Minä pesen tästäkin käteni.
Ainakin saimme näin jälkikäteen tietää mistä TimoMc pesee kätensä.

Eli ampumakortti-asiaa ja sen tilaa ei ole mitenkään tiedotettu lajimme sisällä.

TimoMc on saanut jatkaa ampumakortti-toimikunnassa, mutta miksikään kouluttaja
kouluttajaksi häntä ei ole valtuutettu.

Aika erikoistahan olisi se, että joku aloittaa koulutuksen esim. seurajohtajien edes
tietämättä mistä on kysymys.

MattiMi
Ampumakortti kouluttaja koulutuksen ylitarkastaja (itse nimitetty)
Uuteen Nousuun!
Timo McKeown
Posts: 334
Joined: Thu Jun 02, 2005 13:52
Location: Kirkniemi

Post by Timo McKeown »

Moi,

Tiedoksi nyt Herra Mikkolalle ja muillekin.

Ampumakortti projektiin minulla on ollut alusta asti valtuutus SAL:lta eli olen edustanut siellä Suomen Ampumaurheiluliittoa.
En sen yhtä lajijaostoa.

Minulla on mandaatti kouluttaa ampumakorttikoulutusta ja sen on myöntänyt Ampumaratafoorumi. Ampumaratafoorumiin taasen SAL kuuluu vain yhtenä osana. Practical-jaostolta en siihen mandaattia tarvitse.

Pidän myös hieman ihmeellisenä ja vähintääkin hämmentävänä, että jaosto juuri edellisessä kokouksessaan minut siihen valtuutti. Eikö sitten Herra Mikkola ollut itse paikalla? vaiko ei ollut samaa mieltä muiden jaoston jäsenten kanssa? vai mikä Herra Mikkolan agenda on?

Timo McKeown
Yksi ampumakortin kouluttajista
You lose 100% of those matches you don't attend
Markus Karlsson
Posts: 26
Joined: Wed Aug 19, 2009 10:24

Post by Markus Karlsson »

Mitenkäs käy niille tuhansille reserviläisampujille, jotka eivät kuulu SAL:liin? Kerätäänkö heiltä pyssyt pois ja kielletään esim SRA:n ja perinneaselajien ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen harrastaminen?
Henri Munck
Posts: 55
Joined: Thu Jan 18, 2007 15:29

Post by Henri Munck »

Eiköhän tuo kerro ainakin jonkin verran ;)

http://www.resul.fi/?3_m=665&s=10
Matti Mikkola
Posts: 294
Joined: Wed Jan 17, 2007 10:09

Post by Matti Mikkola »

Onkin selvää, että nyt kun jaosta ei enää pidetä erillään harrastajista, niin
seuraava askel erotella jaos/laji SAL:sta!

Jaos on toki valtuuttanut harrastaja McKeownin jatkamaan toimikunnassa.

Kun tiedotus kaikesta ko. hankkeeseen sisältyvästä on jätetty tekemättä
- jälleen kerran -
niin eipä kellään ole ollut tietoa, että toimikunta tai sen jäsenet myös hoitavat koulutuksen.

Allekirjoittaneen agenda on sama, kuin practical-jaoksen eli mm. tiedotus ja avoimuus.

Practical-parlamentti 2009 antoi mielestäni meille kaikille selvän viestin miten
asioita ei tule hoitaa.

Toisaalta on hämmentävää, että kun mitään valtuutusta ei tarvita ja sitten vedotaan sen myöntämiseen?

Olin toki kokouksessa niin sinisilmäinen, että luulin toimikuntaan valitun lajimme harrastajan
edustavan ko. toimikunnassa lajiamme.
Uuteen Nousuun!
Keijo Luostarinen
Posts: 15
Joined: Sat Mar 29, 2008 19:42

Post by Keijo Luostarinen »

Marko Tammelin wrote: Onko AMPU hankkeessa otettu huomioon ne aseen omistajat jotka eivät edelleenkään halua kuulua seuroihin, mutta voivat kuitenkin harrastaa laillisesti esim omilla maillaan.

Ihmettelen yleensäkin eräiden tahojen innokkuutta sotkea seuratoiminta epäonnistuneeseen aselakiesitykseen, joka pitäisi jo perustuslaillisesta näkökulmasta saada uudelleen laadittavaksi.

Kortti periaatteessa on hyvä, mutta jos siihen pakotetaan, se ei voi toimia. -
Omaa mutua, noiden pohdintojen lisäksi : Miksi perustuslakia rikkovaan lakiesityksen myötäilyyn on yleensä liittotasolla lähdetty?
Pidän kortin lähtökohtaista idea UUSILLE HARRASTAJILLE hyvänä asiana, jos se ei maltaita maksaisi. Mutta siltikin harrastajamääriä vähentävä systeemi tuosta tulee.. Ja voidaanko tuosta edes ajatella syntyvän tasapuolista järjestelmää kaikille?
Saadaanko tuolla lupaviranomaisen luottamus tulevaisuudessa?
Timo McKeown
Posts: 334
Joined: Thu Jun 02, 2005 13:52
Location: Kirkniemi

Post by Timo McKeown »

Matti Mikkola wrote:Onkin selvää, että nyt kun jaosta ei enää pidetä erillään harrastajista, niin
seuraava askel erotella jaos/laji SAL:sta!
Koskahan jaosto on ollut erillään harrastajista?
Kuka ja missä on erottamassa jaosta / lajia SAL:sta?

Valitettavasti en saa tästä kommentista sitten yhtään mitenkään kiinni!!!

Minun tietääkseni jäsenet tekevät lajin, lajia edustaa SAL:ssa jaos. Näin se on joka ainoan SAL:ssa olevan lajin suhteen.
Siis SAL on suomessa toimivan ampumaurheilun kattojärjestö, jonka siipen suojassa esim. IPSC Region Finland on.

Ihan vaan tiedoksi ampumaharrastusfoorumissa ei ole yhtään lajijaostoa edustettuna vaan seuraavat tahot:

Suomen Ampumaurheiluliitto, Suomen Ampumahiihtoliitto, Maanpuolustuskoulutusyhdistys, Reserviläisurheiluliitto
Suomen Reserviupseeriliitto, Reserviläisliitto, Asealan Elinkeinonharjoittajat, Asehistorian liitto

Itse ainakin pidän sitä lähinnä kunnia-asiana päästessäni tuollaiseen seuraan SAL:n edustajaksi.
Matti Mikkola wrote:Jaos on toki valtuuttanut harrastaja McKeownin jatkamaan toimikunnassa.
Matti Mikkola wrote:TimoMc on saanut jatkaa ampumakortti-toimikunnassa, mutta miksikään kouluttaja
kouluttajaksi häntä ei ole valtuutettu.
Kuitenkin edellisessä Herra Mikkolan kommentissa todettiin etten olen valtuutusta saanut jaostolta.
Matti Mikkola wrote:Kun tiedotus kaikesta ko. hankkeeseen sisältyvästä on jätetty tekemättä
- jälleen kerran -
niin eipä kellään ole ollut tietoa, että toimikunta tai sen jäsenet myös hoitavat koulutuksen.
Tietoa on ollut viimevuoden puolelta saakka SAL:n sivuilla. Jos niiden lukeminen ei kiinnosta sille en mitään voi.
Jos kaikesta sitten pitää tehdä referaatti tännekin niin...
Osa nykyisen jaoston jäsenistä on jopa todennut aikaisemmin ettei lue edes Practical-keskustelupalstaa.

Ampumaharrastusfoorumi ei kouluta ketään eikä mitään. Ampumaharrastusfoorumi valtuuttaa sopivat henkilöt kouluttamaan, kunhan he täyttävät vaatimukset.
Matti Mikkola wrote:Practical-parlamentti 2009 antoi mielestäni meille kaikille selvän viestin miten
asioita ei tule hoitaa.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, moista ei ole koskaan aikaisemmin nähty ja toivonkin, että jatkossa valtakirjat tullaan poistamaan.
Matti Mikkola wrote:Toisaalta on hämmentävää, että kun mitään valtuutusta ei tarvita ja sitten vedotaan sen myöntämiseen?
No Herra Mikkola itse siitä valtuutuksesta totesi, ettei sitä ole.
Matti Mikkola wrote:Olin toki kokouksessa niin sinisilmäinen, että luulin toimikuntaan valitun lajimme harrastajan
edustavan ko. toimikunnassa lajiamme.
Mistähän toimikunnasta taas puhut? jos kyseessä on ampumaharrastusfoorumi, niin sinne on valittu eri kattojärjestöistä edustajat
Joten olen toiminut siellä SAL:n edustajana. Tietääkseni Practical-ammunta on yksi SAL:n lajeista, joten näin olen edustanut sitäkin. Samoin kuin muitakin SAL:ssa olevia lajeja.

Timo Mc
You lose 100% of those matches you don't attend
User avatar
Taisto Takkumaki
Posts: 1689
Joined: Sat Jul 16, 2005 19:31

Post by Taisto Takkumaki »

Jatketaan ASIALLISTA viestintää toisessa säikeessä.
Get your own Armalite!
Locked