Janne Anttila wrote:NROI on IROAN alainen sääntöjen ja koulutuksen suhteen. IROAn materiaaliin perustuu nuo tuomareiden koulutuksetkin. Joissain maissa jopa NROI on oma yhdistyksensä, jotta on saatu selvää pesäeroa paikallisista region directorateista (jaosto). Syytä miksi niissä maissa on noin tehty, on arvoitus, mutta herättää mielenkiintoa.
Josko itsenäisesti toimivaa NROI:ta ajattelee riippumattomuuden kannalta niin asia on hieno - teoriassa.
Tälläinen varmaan otetaan käyttöön sitten kun meillä on yli 5000 harrastajaa; ts. resurssit sellaiseen riittää
tai on asia muuten on tarpeen.
Tuossa RM asiassa näen nimenomaan myös hallintohenkilön riippumattomuuden olevan yksi lisätekijä erilliselle
TA:lle. Raportinhan voisi todella antaa joku tehtävään pyydetty kilpailija. Itse itseään on vaikea arvostella?
Toinen tekijä on raha. Seuran ulkopuolista RM:a vaaditaessa asetetaan kustannuspaineita kisajärjestejälle.
Huomatkaa, että naapuriseuraan voi olla jossain päin suomea 120 km.
Josko NROI/IROA:sta jotain kommentoisi on tuo tuomarijärjestelmän ainakin annettu ymmärtää olevan varsin erikoinen.
Omalla kurssilla sain kuulla, että IROA-tuomariksi ei kannata edes pyrkiä, kun ei ole mitään takuuta, että sellaiseksi
edes pääsisi!
Miten lie käytäntö? Riippumattomassa tuomarijärjestelmässä kai pitäisi olla selvä kehityspolku auskultointeineen
päämäärän saavuttamiseksi vai onko IROA-tuomareita todella liikaa maailmassa?