Page 1 of 3

Practical parlamentti 2009

Posted: Sun Aug 23, 2009 17:45
by Timo McKeown
Moi,

Practical parlamentti 2009 järjestetään Vierumäellä 31.10.2009

Ehdotuksia esityslistalle tuleville asioille otetaan vastaan: ipscfin@gmail.com

Parhain terveisin

Timo McKeown
RD, Region Finland


Esityslista ja valtakirjapohja:

http://www.ipscfin.net/wiki/images/1/1f ... ti2009.pdf

Posted: Sun Aug 23, 2009 23:47
by Janne Anttila
Lähetin sähköpostia.

Posted: Fri Sep 18, 2009 15:44
by Timo McKeown
Moi,

Muistutan tässä kohtaa, että uusien jaoston jäsenien valinta erovuorossa olevien tilalle tulee tapahtumaan practical parlamentissa.

Joten alkakaa värväämään sopivia ehdokkaita jo tässä vaiheessa.

Allekirjoittanut ei tule jatkamaan jatkamaan jaostossa. 4 vuotta kivireen vetämistä on tarpeeksi tähän kohtaan elämää.
Aika tehdä jotain muuta välillä.

Timo Mc

Posted: Sat Sep 19, 2009 20:04
by Ari Honkala
2009 pistooli-SM:t oli hyvä idea. Samanlaista ensi vuodelle!

Posted: Mon Sep 21, 2009 17:54
by Riku Kalinen
Timo McKeown wrote: ...
Allekirjoittanut ei tule ... jatkamaan jaostossa.
...
Timo Mc
Surullista, mutta kovasti kiitoksia joka tapauksessa IPSC:n eteen tekemästäsi duunista.

Valitettavan usein tahtoo vain olla niin, että töitä kyllä löytyy mutta lopulta saa vain kettuilut palkaksi ;)

Voisitko vähän valottaa RD:n toimenkuvaa ja vaadittavia ominaisuuksia niin voidaan ruveta etsimään höyn^H^H^H^H sopivia ehdokkaita?

Posted: Mon Sep 21, 2009 20:23
by Timo McKeown
Moi,

Minusta hyvälle RD:lle tarvittavia juttuja:

Ymmärrys mistä laji on tullut
Visioita siihen mihin suuntaan laji on menossa
Hyvä lajin sääntöjen tuntemus.
Hyvä englanninkielen taito, sekä puhe, lukeminen että ymmärrys.
Ei ole tuuliviiri, vaan vetää selkeää linja
Tulee toimeen kaikkien kanssa. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta toimeen pitää tulla.
Muistaa että 2% harrastajista hoitaa 98% puhumisesta, suunsoitosta jne jne
Tulee toimeen SAL:n kanssa, se on meidän tärkein yhteistyökumppani.
Ilman sitä on hankala kuvitella IPSC:n tulevaisuutta suomessa.

Tässä nyt jotain

Timo Mc

Posted: Tue Sep 22, 2009 17:17
by Henri Munck
Vähän aikataulutua http://www.ampumaurheiluliitto.fi/halli ... 62=2758654

Mitenköhän tahtoo 1,5h riittää practical parlamenttiin... :roll: :lol:

Posted: Tue Sep 22, 2009 18:53
by Harri Kykkänen
[quote=Mitenköhän tahtoo 1,5h riittää practical parlamenttiin... :roll: :lol:[/quote]

Välillä lounas ja kahvit. Kuuteen astihan tuossa on aikaa... Kyllä me ehditään.

Posted: Wed Sep 23, 2009 10:26
by Matti Mikkola
IPSC:n tärkein kehitystavoite ja jopa elinehto nykyisessä ympäristössä on:

- jäsenmäärän kaksinkertaistaminen 2-3 vuodessa
- RD:n, jaoston ja seurojen resurssit on keskitettävä tähän
- muu toiminta (kilpailut, edustus) voidaan antaa pyöriä ja kehittyä omaan tahtiin

Riittävä jäsenmäärä takaa resurssit, toiminnan jatkumisen ja tarpeeksi tekijöitä lajiin, jotta
hoidettavat tehtävät eivät liikaa rasita harvoja toimijoita.

Onko lajin historiikin yms. syvällinen tuntemus/sitoutuminen vain rasite uudelle RD:lle?

IPSC pitäisi paremmin mieltää yhdeksi urheilulajiksi muiden joukossa.

Parlamentissa odotan äänestettävän ja päätettävän asioista vaikka niistä ei tulisi välitöntä
yksimielistä kantaa.

Posted: Wed Sep 23, 2009 17:43
by Timo McKeown
Moi,

Parlamentissa äänestetään ja päätetään ainoastaan:

Puheenjohtajasta parlamentissa
Sihteeristä parlamentissa
Äänten laskijoista

Erovuorossa olevien jäsenien korvaamisesta uusilla jäsenillä.

Mitään muuta parlamentissa päätettävää listalle ei ole näillä näkymin tulossa.

Timo Mc

Posted: Wed Sep 23, 2009 19:28
by Janne Anttila
Timo McKeown wrote:
Mitään muuta parlamentissa päätettävää listalle ei ole näillä näkymin tulossa.

Timo Mc
Onko ranking asia siellä keskustelun aiheena? Se tais jäädä viimevuonna hiukan vaiheeseen. Tai ainakin silloin puhuttiin että Ruohonen pitäisi varjorankingiä.

Janne

Posted: Wed Sep 23, 2009 22:31
by Timo McKeown
Moi,

Eipä ole ranking aiheena.

Timo Mc

Posted: Thu Sep 24, 2009 00:43
by Janne Anttila
Timo McKeown wrote:Moi,

Eipä ole ranking aiheena.

Timo Mc
Kuitti

J

Posted: Thu Sep 24, 2009 09:45
by Pekka Karras
Moi, oheisena alla on IPSC -Finland työjärjestys (esityslista) ja joka on aikanaan hyväksytty SAL:n ja Parlamenttimme osalta. Koska muita päätöksiä ei ole tehty, pitänee kait toimia tuon mukaan. Parlamentti voi toki milloin tahansa päättää muusta työjärjestyksestään, edellyttäen että SAL sen myös hyväksyy.

Parlamentti tekee esityksensä liittohallitukselle (SAL) jaoston jäsenten lukumäärästä ja jäsenistä.

Parlamentissa käsitellään seuraavat asiat:

1. Kokous avataan, kokouksen avaa jaoston puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja tai muu jaoston jäsen.
Mikäli kutsuja on liittohallitus, avaa kokouksen kutsujan edustaja.
2. Valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjan tarkastaja ja kaksi ääntenlaskijaa.
3. Todetaan kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
4. Hyväksytään kokouksen esityslista
5. Esitetään tilinpäätös ja jaoston toimintakertomus.
6. Esitetään talousarvio ja toimintasuunnitelma tulevalle kaudelle.
7. Päätetään Turvallinen Ampuja- kortista perittävästä maksusta.
8. Päätetään jaoston jäsenten lukumäärästä (enintään 6 henkilöä, vähintään 4 henkilöä) sekä mahdollisista varajäsenistä
(2 henkilöä), ehdotus esitetään liittohallituksen hyväksyttäväksi.
9. Valitaan jaoston jäsenet ja mahdolliset varajäsenet (varajäsenillä valintajärjestys kutsumisessa), jotka esitetään
liittohallitukselle hyväksyttäväksi. Valintaa tehdessä tulee kiinnittää huomiota henkilöiden alueelliseen kattavuuteen ja
halukkuuteen. Jaoston jäsenten toimikausi on kaksi kalenterivuotta kerrallaan siten, että vuosittain on erovuorossa puolet
jäsenistä.
10. Käsitellään muut kokouskutsussa mainitut ja kokoukselle esitetyt asiat. Jotta asia voidaan saattaa päätettäväksi, tulee
asia olla mainittu kokouskutsussa. Tästä syystä parlamentille tehtävät esitykset tulee toimittaa jaostolle kirjallisesti ja
riittävän ajoissa.

Jotta ei syntyisi väärinkäsityksiä, niin en ole millään tavoin ehdolla mihinkään tehtävään.

Posted: Thu Sep 24, 2009 14:54
by Timo McKeown
Moi,

Aion ottaa esityslistalle koko jaoston purun ja sitä kautta kaikki jaoston paikat laitetaan uudelleen jakoon.

Syy tähän on jaoston toimimattomuus kokonaisuudessaan.

Jos tällä vaikka saataisiin jaoston tarvitsemaa liikettä aikaiseksi?

Kannattaa jo etukäteen miettiä ketä jaostoon haluaa valita, sinne tarvitaan oikeasti ihmisiä jotka ovat halukkaita tekemään TÖITÄ IPSC:n kehittämiseen suomessa.

Sinne on aivan turha valita puoliväkisin ihmisiä, jotka eivät sitten tee yhtään mitään jaoston ja IPSC:n eteen.

Timo Mc

Posted: Thu Sep 24, 2009 15:08
by Taisto Takkumaki
Timo McKeown wrote:Aion ottaa esityslistalle koko jaoston purun ja sitä kautta kaikki jaoston paikat laitetaan uudelleen jakoon.
Tuo menisi tällöin esityslistan kohtien 7 ja 8 väliin.
Omalta kohdalta tulen olemaan Timon esityksen kannalla.

Posted: Fri Sep 25, 2009 21:09
by Timo McKeown
Moi,

Olen halukas jatkamaan jaostossa, jos ja kun siihen saadaan toimiva kokoonpano.

Timo Mc

Posted: Tue Sep 29, 2009 14:06
by Pekka Karras
Esitän, että ne henkilöt, jotka ovat halukkaita Jaoston jäseniksi tai sitten heidän tukijansa valmistelevat esityksen, josta ilmenee ehdokkaiden näkemykset Jaoston, SAL:n ja muiden asioiden kohdalla. Samalla omasta aktiivisuudesta voisi lausua jotain. Jos tietää lähtevänsä vaikka ulkomaan työkomennukselle vuodeksi, lienee syytä olla jättämättä esitystään ehdokkaaksi. Valinta edellyttää keskustelua.

Jaoston jäsenten mielipiteiden pitää voida olla suuntaviivojen osalta yhdensuuntaisia. Yhdistyslain (täytynee soveltaa) periaate on, että päätökset ovat yksimielisiä hallituksessa (Jaosto). Enemmistöpäätös vaatisi sääntökohdan olemassaoloa tältä osin.

SAL:lla on päätösvalta siitä, miten sen sisäinen ja Liittohallituksen alainen Jaosto toimii ja millaisia sääntöjä noudatetaan kokouksissa.

Posted: Fri Oct 02, 2009 13:34
by Riku Kalinen
Pekka Karras wrote:...
Jaoston jäsenten mielipiteiden pitää voida olla suuntaviivojen osalta yhdensuuntaisia. Yhdistyslain (täytynee soveltaa) periaate on, että päätökset ovat yksimielisiä hallituksessa (Jaosto). Enemmistöpäätös vaatisi sääntökohdan olemassaoloa tältä osin.
...
Yhdistyslaki ei sano yhdistyksen hallituksen kokouskäytännöistä mitään. Näin ollen tulkintani on se, että hallituksen kokouksessa päätöksiä voidaan täysin laillisesti, luvallisesti ja hyvän tavan mukaan tehdä äänestämällä.

Halila-Tarasti: Yhdistysoikeus, 3. painos (2006), s. 492: "Hallitus ... Ellei muuta ole määrätty, voidaan päätökset tehdä äänestämällä."

Muuta ei tietääkseni ole määrätty.

Mitään konsensuspakkoa ei siis ole olemassa, joten jaostoon voidaan valita myöskin mielipiteiltään toisistaan eroavia henkilöitä. Tietysti yhteistyökykyä pitää olla.

Parlamentti

Posted: Sat Oct 03, 2009 12:27
by Juha-Pekka Vuorinen
Hiukan taas ihmetyttää nämä karkelot.

Itse olen jaoston jäsen ja olen tänä vuonna erovuorossa.
Tunnustan suoraan että minua hävettää kuulua tähän jaostoon.
Jaoston toiminta on ollut luokatonta. Jaosto on pitänyt yhden kokouksen koko vuonna, senkin liki toimikautensa puolessa välissä ja vielä puhelinkokouksena.

Itse kuvittelen että minulla olisi jotain annettavaa lajille ja sen hallinnolle. Olo on kuin torviseitsikon puhaltajalla, nuotit puuttuvat eikä ilmassa ole minkäänlaista johtoa, torvi olisi, jonkun mielestä kaksikin.

Katsotaanpa hiukan vuonna 2003 voimaan tullutta IPSC REGION FINLAND TYÖJÄRJESTYStä jota yritän lainailla sopivista kohdista ilman tarkoitushakuista valintaa.


2 § Ohjaus ja johtaminen
Suomen Ampumaurheiluliiton toimintasäännöt (04.09.2001) määrittävät liittohallituksen tehtävät että eri valiokuntien ja jaostojen valinnat seuraavasti:

Valiokunnat ja Jaostot (21 §)
Liittohallituksen apuna toimivat erikoisaloillaan liittohallituksen tarpeellisiksi katsomat valiokunnat ja jaostot, joilla kullakin on liittohallituksen valitsema puheenjohtaja ja jäsenet (esityksen tekee lajiparlamentti) sekä SAL:n aluejaostot.
Valiokuntien ja jaostojen toimikausi on kaksi (2) vuotta. Puolet jäsenistä on vuosittain erovuorossa.


5 § Toiminta- ja tilikausi
IPSC Region Finland- lajin toiminta- ja tilikausi on varsinaisten parlamenttien välinen kausi. Jaoston jäsenten toimikausi on kuitenkin kaksi kalenterivuotta ja heillä on vuosittainen erovuorojärjestys.

Liittohallitus määrää jaoston jäsenten lukumäärän. Jaoston jäseniä valittaessa on kiinnitettävä huomio heidän halukkuuteensa, innostukseensa ja osaamiseensa. Liittohallitus valitsee jaostolle puheenjohtajan ja jäsenet sekä nimeää tarvittaessa esittelijän ja sihteerin.
Parlamentti tekee esityksensä liittohallitukselle jaoston jäsenten lukumäärästä ja jäsenistä.

Parlamentissa käsitellään seuraavat asiat:
-----
7. Päätetään Turvallinen Ampuja- kortista perittävästä maksusta. (missään ei ole päätetty tällaisen kotin käyttöönotosta, tässä lieneekin ovela koukku jonka joku joskus on ujuttanut työjärjestykseen)
8. Päätetään jaoston jäsenten lukumäärästä (enintään 6 henkilöä, vähintään 4 henkilöä) sekä mahdollisista varajäsenistä (2 henkilöä), ehdotus esitetään liittohallituksen hyväksyttäväksi. (Siis oikeasti kohdassa päätetään siitä montaako esitetään jaoston jäseniksi)
9. Valitaan jaoston jäsenet ja mahdolliset varajäsenet (varajäsenillä valintajärjestys kutsumisessa), jotka esitetään liittohallitukselle hyväksyttäväksi. Valintaa tehdessä tulee kiinnittää huomiota henkilöiden alueelliseen kattavuuteen ja halukkuuteen. Jaoston jäsenten toimikausi on kaksi kalenterivuotta kerrallaan siten, että vuosittain on erovuorossa puolet jäsenistä. (No niin, siis jälleen esitetään keitä liittohallitus voisi päättää jaoston jäseniksi, ei päätetä siitä ketkä ovat jaoston jäseniä. Tämä selittyy sillä että jaosto edustaa omalta osaltaan SALlia jolloin SALlilla on oltava oikeus päättää kunkin jaoston jäsenistä.)

7 § Practicaljaosto
Jaosto valitsee ensimmäisessä kokouksessaan puheenjohtajan ja muut toimihenkilöt ja päättää toimenkuvista sekä tekee tästä esityksen liittohallitukselle.---.
Jaosto kokoontuu tarvittaessa puheenjohtajansa tai hänen ollessaan estynyt varapuheenjohtajansa tai liittohallituksen puheenjohtajan kutsusta sekä jos vähintään puolet jäsenistä sitä kirjallisesti vaatii. ---
Jaosto on päätösvaltainen, kun kaikki jäsenet on edellä sanotulla tavalla kutsuttu ja vähintään puolet jäsenistä, näihin luettuna puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja, on paikalla.
Jaostossa asiat käsitellään esittelijän tai hänen ollessaan estynyt, puheenjohtajan esittelystä. Esittely sisältää sekä asian valmistelun että päätösehdotuksen.
Jaoston kokouksista on pidettävä pöytäkirjaa. Sen allekirjoittavat kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri. Pöytäkirja tarkastetaan seuraavassa kokouksessa. ---

Kuten sanottu 2009 lokakuun alkuun on ollut vain yksi kokous. Toukokuun kokous, jossa päätettiin myös RD:stä. Näin vuoden 2008 RD:n toimikausi oli 1,5 vuotta. Myös kaikki muu jaoston toiminta on kiinni siitä että puheenjohtaja kutsuu jaoston kokoon. Tähän ei ole oikeutta kenelläkään muulla kuin jaoston puheenjohtajalla ellei tämä nimenomaisesti ole estynyt, tai mikäli puolet jaoston jäsenistä sitä vaatii. Omasta mielestäni jaostoa voidaan syyttää passiivisuudesta, mutta ainut kohta jossa jaoston jäseniä voidaan todella moittia on se ettemme ole vaatineet kirjallisesti kokouksen järjestämistä vaan olemme (ainakin usea meistä) ehdottaneet tuota puheenjohtajalle.)

Jos ja kun jaosto on ollut saamaton kannataa muistaa että jaoston toiminnan perustaa, jaoston kokousta ei ole järjestetty kuin kerran. Jaostossa olisi kyllä voimaa ja vääntöä, mutta kuljettaja ei ole kytkenyt vaihdetta päälle eikä painanut kaasua.

Rakastaa, ei rakasta, rakastaa, eroaa, ei eroa, eroaa.....

JP


P.S. Kaikki tämä tilanteessa, missä valmistellaan aselakia joka muutamassa vuodessa tulee kuihduttamaan valtaosan nyt tunnetuista pistoolilajeista ja jonka jatkoksi suunnitellaan lain nelososaa joka tulee kuihduttamaan kaiken ruutiaseilla tapahtuvan harrastamisen ja keskittämään kaikki aseet valtion haltuun.
Sama

Posted: Tue Oct 06, 2009 08:50
by Pekka Karras
Riku Kalinen, vastausta sinulle: Ammattihenkilön ja maallikon ero on selkeä. Edellinen tietää ja ymmärtää, jälkimmäinen joko tietää, mutta ei ymmärrä tai ymmärtää mutta ei tiedä.

Kysymys oli onko sääntö, että äänestetään vai eikö ole. Jos ei ole sääntöä, niin miten äänestetään ? Äänestystapoja on monta. Aklamaatio eli huutoäänestys (mykät, kurkkutautiset heikoilla), avoin, suljettu >lippu tai supatus etc. Yksikertainen enemmistöäänestys, määräenemmistö, puheenjohtajan ääni ratkaisee (tasaäänissä), siis pj:llä on kaksi ääntä, onko joka kerta eri tapa vai sama tapa äänestää ? Toisin sanoen saa äänestää, mutta miten ? Jos on sääntö, niin silloin tiedetään miten.

Oliko muuta ?

Posted: Thu Oct 08, 2009 09:50
by Markus Karlsson
Mitenkäs se menikään tämä lajiparlamentissa äänestäminen? Montako valtakirjaa sai olla per osallistuja ja pitääkö valtakirjan antajien olla samasta ampumaseurasta vai käykö kuka tahansa TA-ID:n omaava?

Posted: Thu Oct 08, 2009 10:46
by Riku Kalinen
Pekka Karras wrote:Riku Kalinen, vastausta sinulle: Ammattihenkilön ja maallikon ero on selkeä. Edellinen tietää ja ymmärtää, jälkimmäinen joko tietää, mutta ei ymmärrä tai ymmärtää mutta ei tiedä. ...
Jos olen esittänyt asiani epäselvästi, niin pahoittelut siitä. Nyt en tiedä, kehen viittaat "ammattihenkilöllä" ja kehen "maallikolla". Voisitko täsmentää?

Alkuperäisessä viestissäni puutuin seuraavaan esittämääsi väitteeseen:
Yhdistyslain (täytynee soveltaa) periaate on, että päätökset ovat yksimielisiä hallituksessa (Jaosto). Enemmistöpäätös vaatisi sääntökohdan olemassaoloa tältä osin.
Esitin tälle väitteelle vastaväitteen ja sille perustelut, joihin et nyt ole millään lailla puuttunut. Voisitko omasta puolestasi esittää viittauksen yhdistyslakiin, sen esitöihin, oikeuskäytäntöön tai oikeuskirjallisuuteen, jossa sanotaan, että yhdistyksen hallituksessa pitäisi päätökset tehdä yksimielisesti?

Posted: Thu Oct 08, 2009 13:05
by Pekka Karras
Yhdistyslaissa ei ole määräyksiä hallituksen sisäisestä toiminnasta. Yhdistyksen pitää ne laatia, jos hallituksen toimintaa työjärjestyksen kautta tai muuten halutaan ohjeistaa. Hallituksen koollekutsu, päätösvaltaisuus, päätösten pöytäkirjaamista, allekirjoittamista ja tarkastusta eli tämmöisiä asioita.

Tämä on ihan klassinen sääntö kaikissa yhteisölaeissa (siviilioikeuden peruskurssi, oikeustieteellinen tiedekunta). Käytäntö saattaa olla ja jotkut teokset saattavat ns. enemmistöpäätöksiä suositella. Hyvä näin, jos vähemmistö niihin tyytyy. Jos ei tyydy, ollaan käräjillä. Jos enemmistöpäätöksiä halutaan tehdä, tarttis olla sitten sääntö. Tässä näin lyhyesti.

Muilta osin vastasin jo aikaisemmassa osiossa. Tämä menee jo kohta laskutuksen puolelle.

Posted: Thu Oct 08, 2009 13:17
by Pekka Karras
IPSC REGION FINLAND TYÖJÄRJESTYS, 04.10.2003 löytyy Jaoston etusivulta ihan omana osionaan. Olen näköjään sen kirjoittanut tuolloin (2003) ja parlamentti sen on hyväksynyt (eihän tässä edes muista kaikkia itse kirjoittamia asioitaan 2009), siellä on myös sanottu miten mm. Jaosto toimii, eli olen kirjoittanut tuolloin, että enemmistöpäätöksiä mm. voidaan tehdä jne.

Sieltä löytyy myös ohjeet miten valtakirjojen kanssa toimitaan - eikun lukemaan !!!

ja PS: Onneksi ei tarvitse enää olla mukana - tosi nastaa !